Wie zijn we

Wie zijn wij?

"Wij vinden het ontzettend belangrijk dat er voor onze kinderen  iets te doen is"

Wij, van Stichting Pumptrack West Zeeuws-Vlaanderen, zijn ouders die veelal in de Gemeente Sluis zijn opgegroeid of hier zelf met veel plezier wonen. Ondanks de voordelen van het wonen in een toeristische gemeente verdwijnt de leefbaarheid in de kleine kernen en verdwijnen vooral centrale speel,- en ontmoetingsplaatsen voor de kinderen in de leeftijd van 4 tot 22 jaar. Daarom willen wij onze kinderen helpen met het realiseren van hun wens: een pumptrack baan en daarmee een plek waar ze al dan niet samen met ouders, buurt-, dorps- en regiobewoners elkaar vaker kunnen ontmoeten.

In verschillende kernen, Cadzand, Nieuwvliet, van de gemeente Sluis leeft het verlangen om een “attente plek’ voor de lokale inwoners te realiseren. Deze initiatieven zijn ontstaan uit het verlangen of gebrek aan (sociale) voorzieningen in de eigen kern.

In het voorjaar van 2021 is er vanuit de gemeente een enquête geweest om te onderzoeken welke behoeftes er zijn onder de kinderen die in de gemeente Sluis wonen. De uitkomsten hiervan waren voor de kinderen uit Nieuwvliet niet bevredigend waarop zijzelf een brief schreven en een video maakten voor de burgemeester. Deze brief is op 18 april aan de burgemeester verzonden waarop op 15 juni 2021 een bezoek volgde van de burgemeester en wethouder.

Naar aanleiding van dit bezoek is er op 11 juli een brief met wensen en ideeën aan de burgemeester en wethouder verzonden. Hiermee werd de eerste stap gezet: wij willen graag een Pumptrackbaan realiseren in de Gemeente Sluis.

Dit project is ontstaan door de kinderen van een viertal ouders uit Nieuwvliet (Ilona, Carola, Evelien en Inge) en een ouder uit Cadzand (Daniel) die elkaar bij toeval troffen over hun ideeën en hun krachten sinds de zomer van 2021 hebben gebundeld om dit project uit te werken.

Na het bekend maken van ons project vonden we direct voldoende medestanders om alles op poten te zetten en kregen we ook de medewerking van de Gemeente Sluis.

Wij vinden het ontzettend belangrijk dat onze omgeving leefbaar blijft. Een pumptrackbaan zorgt ervoor dat mensen van verschillende leeftijden en uit verschillende culturen op een positieve manier met elkaar in contact komen. Het brengt mensen samen en kinderen spelen weer buiten. Wanneer je een pumptrackbaan bezoekt zullen daar personen uit verschillende lagen met verschillende leeftijden gebruik maken van hetzelfde park.

Wij willen met de realisatie van deze pumptrackbaan een attente en inclusieve plek creëren die voor iedereen toegankelijk is en op deze manier op een positieve manier bijdragen aan de leefbaarheid en sociale samenhang in onze regio.

Inmiddels is ons speelinitiatief uitgegroeid naar Stichting Pumptrack West Zeeuws-Vlaanderen en bestaat onze club uit een groot aantal vrijwilligers.

Knop
  • De avonturen van de pumptrack verkenning

Stichting Pumptrack West Zeeuws- Vlaanderen

Ons initiatief kon niet van de grond komen zonder bestuur. 3 initiatiefnemers stapte in het bestuur van de stichting.

De stichting heeft geen eigen geld. We steken er heel veel vrijwilligersuren in. Daarmee hopen we dat we de onkosten behoorlijk kunnen drukken. Bijvoorbeeld door zelf mee te werken, of andere inzet. We houden onze uren bij, zodat we kunnen laten zien dat we zelf ook meewerken om de pumptrack te realiseren. Hiermee hopen we dat we de kosten behoorlijk kunnen drukken.

De boekhouding van de stichting wordt volledig digitaal gevoerd door een administratiekantoor welke maandelijks namens de penningmeester controle zal uitvoeren op de ontvangen bedragen en de gemaakte kosten.

Alle ingezamelde gelden komen op de rekening van de Stichting Pumptrack West Zeeuws-Vlaanderen te staan met als doel de pumptrackbaan binnen een jaar te realiseren na het bereiken van het doelbedrag.

• Oprichting van de Stichting 6 april 2022

Oprichting van de stichting

Financiële verantwoording

De financiële administratie van de stichting is ondergebracht bij een administratiekantoor. De stichting is verplicht binnen 6 maanden na afloop van het boekjaar de balans en de ontvangen en besteedde gelden te publiceren in een jaarrekening en te publiceren op de eigen website. Ter controle zal er jaarlijks een onafhankelijke kascommissie worden aangesteld ter controle van de onderliggende financiële stukken en het bijbehorende jaarverslag. De publicatie van de stukken is hieronder in te zien.

Beleidsplan Stichting Pumptrack West Zeeuws-Vlaanderen

Als Stichting hebben wij een beleidsplan. Dit plan geeft inzicht in de manier waarop wij onze doelstelling willen bereiken. Het plan mag een meerjarig beleidsplan zijn, maar het moet in ieder geval inzicht geven in het komende jaar.

Hier kan je ons beleidsplan downloaden. Indien er vragen zijn mag je uiteraard altijd contact met ons opnemen.

Publicatie jaarcijfers

Jaarcijfers 2023 kan je hier downloaden. Het behaalde resultaat zal worden toegevoegd aan de algemene reserve. Dit bedrag zal volledig ten goede komen aan het initiatief om de pumptrackbaan te realiseren.

De eerst volgende publicatie verschijnt vóór 30-6-2024.

Samenwerking

Sinds de opstart van ons initiatief werken wij samen met het KNHM.

KNHM foundation daagt mensen uit hun leefomgeving socialer en mooier te maken. ze inspireren, adviseren en verbinden maatschappelijke initiatieven waardoor ze sneller groeien. Dit doen ze als landelijk netwerk van 150 adviseurs die zich pro bono inzetten.

Bij ons initiatief zijn Ankie Feldbrugge en Soan Lan Ie betrokken. Ze ondersteunen en motiveren ons om stappen te blijven zetten maar gaan bijvoorbeeld ook mee tijdens gesprekken met de gemeente of voorbereiding bij fonds aanvragen.